seo.ai
Om osCasesRessourcer Kontakt
+45 70 26 66 50Gratis SEO Gennemgang

9 tips til Black Friday SEO for din Webshop

SEO kan hjælpe dig med at skabe mere omsætning i din webshop på Black Friday. Du kan med fordel forbedre dine placeringer på Google inden Black Friday. Og er der kun få uger eller dage tilbage til Black Friday, når du læser denne artikel, er der stadig en række gode muligheder for at øge din webshops omsætning.

Indhold

Book en gratis SEO strategi session

1. Find de vigtigste Black Friday keywords

Start med at lave en søgeordsanalyse, hvor du kortlægger de produktkategorier i din webshop, som der søges efter på Black Friday.

Du tager helt enkelt de primære søgeord for dine vigtigste produktkategorier og undersøger, om der søges på dem i Google i kombination med black friday. Det gør du således:

  • black friday + keyword

Du kan bruge vores gratis værktøj SearchVolume.io eller StoryBase vor du kan få gratis Google-søgevolumen på eksempelvis disse ord:

  • black friday sko
  • black friday bukser
  • black friday tøj
  • black friday t-shirts
  • black friday vaskemaskine
  • black friday macbook

2. Undersøg sidste års Black Friday data

Et simpelt, men overset, trick er at gå tilbage til dagene omkring Black Friday sidste år og se nærmere på omsætningsdata og søgeordsdata.

Her skal du bruge Google Analytics og Google Search Console til formålet:

  • Finder du interessante sider i din webshop ved at filtrere dine søgeord i Google Search Console, så de rummer “black friday”?
  • Hvilke kategori-sider og produkt-sider bidrog til det største salg på Black Friday sidste år? Disse nøgletal finder du i Google Analytics for din webshop.

Nu har du en liste med søgeord (black friday + keyword) og en liste over de kategori-sider og produkt-sider, hvor der er omsætningspotentiale på Black Friday i år.

3. Lav en Black Friday Moneypages liste

Du skal nu lave en plan. Her er det vigtigt at du tænke i sider, ikke i keywords. Lav en liste over de moneypages på din hjemmeside, som skal optimeres med SEO til Black Friday.

Listen kan rumme følgende sider med Black Friday potentiale:

  1. Eksisterende kategorisider som skal optimeres
  2. Eksisterende produktsider som skal optimeres
  3. Nye målrettede Black Friday-kategorisider som skal laves
  4. Bonus: Sørg for, at du har en hovedside, som giver dine kunder et overblik over alle dine vigtige Black Friday tilbud/kategorier.

Har du en lille webshop, ender du typisk op med en liste med 10 til 20 sider med Black Friday-potentiale. Større webshops kan have flere hundrede sider med skjult omsætningspotentiale på Black Friday.

4. Lav én primær hovedside for dine Black Friday-tilbud

Det vigtigste nu og her er, at du hurtigst muligt skal have lavet en overordnet side, som præsenterer de vigtigste tilbud du har på Black Friday.

Her er tre eksempler fra tre danske webshops:

  1. Se eksempel på elgiganten.dk
  2. Se eksempel på bilka.dk
  3. Se eksempel på matas.dk

5. Gør dine Black Friday-tilbudssider tidløse på årets øvrige dage

Imens målrettede dine Black Friday sider ligger i dvale kan du med fordel gøre følgende:

  • Lav en tidløs tekst der beskriver, at Black Friday bliver en fest med store rabatter.
  • Lav en nedtælling til næste Black Friday, det gør eksempelvis Matas super godt.
  • Gør det muligt at skrive sig på jeres mailinglisten, så man kan få tilsendt dine bedste tilbud.
  • Kan du præsentere specifikke tilbud, imens folk venter?

6. Lav flere nye Black Friday-kategorisider

Jeg er faktisk vildt overrasket over, hvor få webshops der arbejder smart med at inddrage flere kategorisider målrettet Black Friday.

Det kan også virke uoverskueligt, at skulle lave flere sider på din webshop, men det er hele besværet værd.

Her et to eksempler fra Bilka og Zalando, som har suppleret op med specifikke Black Friday-sider for “Computer” og tøjmærket “Diesel”:

På samme måde som med din hovedside for Black Friday, skal dine mere målrettede sider også være tidløse alle de dage i året, hvor du ikke har Black Friday-tilbud.

7. Pluk de lavthængende frugter på dine vigtige moneypages

Alle de moneypages du har i fokus hele året, skal du selvfølgelig også have givet en overhaling. Her får du mine 4 yndlings hacks til hurtige resultater på Google:

  1. CTR-optimering: Optimér sidernes Title Tags og Meta Descriptions med CTR Tool. Det kan i mange tilfælde give et løft i trafikken på mellem 5% og 20%.
  2. Intern linkbuilding: Styrk dine interne links, så du får konsolideret mere PageRank på dine moneypages.
  3. Styrk tekstdybden: Indsæt “missing keywords” på dine moneypages. Brug her Google Search Console data og find de søgeord, som giver siden klik, men som endnu ikke er adresseret i teksten.
  4. Lav en FAQ: Svar på relevante spørgsmål i kategoriteksten og lav et FAQ-Schema.
  5. Bonus Tip: Lyt til mine 20 SEO tips til optimering af webshops for flere gode råd til optimering af dine moneypages.

Ajourfør relevante artikler som du har på din webshops blog. Det gør du ved at optimere dem og rykke datoen på dem frem. Og herefter er det bare at dele dem i alle dine kanaler og huske at tippe de journalister, der plejer at skrive om dig.

Her er nogle ideer til supporterende artikler som styrker din webshops blog:

  • Er du eksempelvis en webshop, som har specialiseret sig i at sælge trylletricks og festartikler, kunne du lave en analyse af hvilke festlige indslag, danskerne sætter størst pris på. Dette koncept kunne genbruges i flere historier, så du har en historie i forbindelse med bryllup, jul, konfirmation og fødselsdag.
  • Sælger du babyudstyr kunne du undersøge kommende førstegangsforældres største ønsker i forhold til babyudstyr. Historien kunne være en top 10-ønskeliste. Barnevognen ligger nummer 1 på denne liste, men hvad ellers? Og er der forskel på fædre og mødre?
  • Er dine analyser og historier gode, vil du i mange tilfælde kunne tippe relevante journalister og bloggere og derved kunne opnå omtale og links.

9. Gør disse 3 ting i ugerne op til Black Friday

  1. PageRank: Gør dine Black Friday-sider synlige på forsiden af din webshop, på din blog og på vigtige kategorisider.
  2. Pro-tip: Skriv “Black Friday” ind i relevante Title-tags, Meta Descriptions og manchetter på landingssider (uden at smadre dem).
  3. Promotion: Del dine Black Friday Tilbud/sider via dine kanaler, herunder fx Facebook, LinkedIn, Twitter og mailingliste.

Vil I have flere kunder fra Google?

Lad os tage en snak om jeres mål og planer. Book et møde med os nu eller ring til os på telefon +45 70 26 66 50. Det kunne være starten på et smukt samarbjede :-)
Article by:
Torbjørn Flensted
CEO og medstifter af SEO.DK (2009), hvor han hjælper marketingansvarlige i virksomheder og organisationer med at søsætte stærke SEO-strategier. Torbjørn Flensted har skrevet adskillige bøger om SEO og holder ofte foredrag på konferencer om marketing.
Torbjørn Flensted
CEO/Co-Founder
Om os Cases Ressourcer Kontakt +45 70 26 66 50 Log in Gratis SEO Gennemgang
👍 Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev

Gratis SEO Gennemgang

Få 100% uforpligtende sparring på jeres SEO-strategi med en af SEO.DK’s konsulenter.
Ja tak - Bestil nu