seo.ai
Om osCasesRessourcer Kontakt
+45 70 26 66 50Gratis SEO Gennemgang

SEO-tekster: Sådan skriver du en SEO-tekst i 10 trin

SEO-tekster kan hjælpe virksomheder til bedre placeringer på Google. Og tekstforfattere kan bruge SEO til at skrive tekster, der tiltrækker flere læsere.

Indhold

Book en gratis SEO strategi session

Hvad er en SEO-tekst?

En SEO-tekst er tekst på et website, der er skrevet så den signalerer til Google, at teksten er relevant for målgruppen. Målet med SEO-tekster er, at få dem godt placeret i toppen af søgeresultaterne på relevante søgeord.

God versus dårlig SEO-tekst

Begrebet SEO-tekster har generelt fået en dårlig klang, fordi mange forbinder SEO med spam, hvor man gør alt hvad man kan for at manipulere sig til tops i søgeresultaterne.

  • Den dårlige SEO-tekst: Er spammy og er ofte svær at læse. De er som regel dårligt skrevet set fra et kommunikationsmæssigt synspunkt. Spam-tekster virker alt andet lige dårligt i SEO i dag, fordi Google er blevet bedre end tidligere til at skelne mellem godt og dårligt indhold.
  • Den gode SEO-tekst: Formidler budskabet klart til både læseren og til Google. Teksten kommunikerer i øjenhøjde, fordi den rummer målgruppens sprog, der er identificeret ved hjælp af en søgeordsanalyse. Læsevenlighed og god kommunikation er kernen i gode SEO-tekster.

5 elementer i en god SEO-tekst

  1. Ét klart budskab: Teksten skal have ét klart mål, ét budskab, én målgruppe og ét format, der rammer én søgehensigt spot on. Æbler og pærer skal ikke blandes sammen i en tekst så at sige.
  2. Søgeord: Teksten skal formidle det som målgruppen søger efter. Den gode SEO-tekst rummer derfor en masse relevante søgeord som indgår naturligt.
  3. Læsevenlighed: Korte sætninger, korte afsnit, underoverskrifter, punktopstillinger og billeder bidrager til øget læsevenlighed.
  4. Anvis løsninger: Hjælp læseren godt videre med konkrete løsninger på det problem tekstens omhandler.
  5. Originalitet: Ud over at SEO-teksten skal tilbyde mere søgeordsdybde end konkurrenterne på Google, skal den bidrage med noget originalt.

6 eksempler på gode SEO-tekster

  1. Mumkind: Grundig artikel om graviditetskvalme.
  2. Sportmaster: Guide til valg af løbesko
  3. Grejfreak: Overskuelig guide i forskellige telttyper.
  4. Whiteaway: Tips til rengøring af ovn.
  5. Profiloptik: Hvilke solbriller skal jeg vælge?
  6. HiFiKlubben: Sådan vælger du det bedste TV til stuen.

Sådan skriver du en SEO-tekst i 10 trin

  1. Skriv en fængende overskrift (H1): Sørg for at dit Focus Topic (primære keyword) indgår i overskriften samtidigt med, at du får skabt en lyst til at læse videre.
  2. Skriv en kort intro: Gør det helt tydeligt i manchetten, hvad teksten handler om og hvad læserens udbytte er. Undgå fluff som retoriske spørgsmål eller gentagelser af pointen i H1. Og lad være med at trætte læseren med selvfølgeligheder som “det får du svaret på i denne artikel”.
  3. Lav en outline (H2’ere): Hver sektion, det vil sige en H2 med dertilhørende afsnit, skal kunne læses alene. Gør derfor dine H2’ere fængende og indarbejd vigtige søgeord, der styrker budskaber.
  4. Levér en løsning: Sørg for at teksten leverer en eller flere løsninger på det overordnede problem. Det kan formidles i trin, tips, på video eller via henvisninger til andre sider.
  5. Vis eksempler: Beskriv eksempler, det kan fx være i form af billeder, illustrationer, video eller som tekst i et afsnit. Ved billeder/illustrationer brug en billedbeskrivelse. Hvis målgruppen vil se flere eksempler, er det oplagt at formidle dem ved hjælp af en nummereret liste.
  6. Lav kildehenvisninger: Link ud til autoritative kilder. Outbound links er en overset metode, som kan bidrage positivt til SEO-tekstens placeringer på Google.
  7. Optimér mod bedre klikrater: Brug et værktøj, som det gratis CTR-tool, til at optimere Title Tag og Meta Description, så SEO-teksten bliver vist optimalt på Google.
  8. Indarbejd vigtige søgeord: Brug det banebrydende værktøj Missing Keywords i StoryBase til at spotte ord som teksten mangler. Og benchmark din tekst med konkurrenterne på side 1 i Google, for at finde relevante søgeord som mangler. Indarbejd de søgeord som giver mening uden at gå på kompromis med den gode kommunikation og det skarpe budskab og format.
  9. Læs korrektur: Brug en god stavekontrol og læs din tekst højt for dig selv langsomt for at spotte fejl. Få eventuelt en anden til at korrekturlæse din tekst.
  10. Publicér og promovér: Så snart teksten er publiceret skal den promoveres. Del den på sociale medier, i podcast og i nyhedsbrev. Lav interne links fra relaterede sider på jeres website og benyt dig af udvalgte linkbuilding metoder.

Vil I have flere kunder fra Google?

Lad os tage en snak om jeres mål og planer. Book et møde med os nu eller ring til os på telefon +45 70 26 66 50. Det kunne være starten på et smukt samarbjede :-)
Om os Cases Ressourcer Kontakt +45 70 26 66 50 Log in Gratis SEO Gennemgang
👍 Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev

Gratis SEO Gennemgang

Få 100% uforpligtende sparring på jeres SEO-strategi med en af SEO.DK’s konsulenter.
Ja tak - Bestil nu