seo.ai
Om osCasesRessourcer Kontakt
+45 70 26 66 50Gratis SEO Gennemgang

Top Stories SEO: Få jeres website i Google News

Nyheder der fremhæves på Google får ekstra stor eksponering i forhold til konkurrerende historier. Med en effektiv SEO-strategi for jeres nyheder, kan I tiltrække tusindvis af nye læsere til jeres website.

Indhold

Book en gratis SEO strategi session

Hvad er Google Top Stories?

Google Top Stories er fremhævede nyheder på Googles platforme. Du har formentlig set disse tophistorier fra søgninger på Google, når store begivenheder “breaker”. Du ser dem når, Danmark vinder i håndbold, en kendt person dør eller når vigtige nyheder rammer de danske nyhedsmedier.

Google Top Stories

Er Google News tilgængeligt i Danmark?

Ja, men med nogle begrænsninger i forhold til mange andre lande. I Danmark finder du eksempelvis ikke “News feed tab” på Google. I Danmark kan vi tilgå nyheder via blandt andet:

  • Top Stories: På side 1 i Google finder du ofte fremhævede tophistorier for nyheder der trender.
  • Google appen: Her vises målrettede nyheder for den enkelte bruger.

Google News

4 principper for succesfulde tophistorier på Google

  1. Teknisk fundament: Der er en lang række krav fra Google til den tekniske opsætning af websitet, herunder formater, billeder og tilgængelighed. Artikeltitler skal fx indeholde mindst 10 tegn og mellem 2 og 22 ord, og en artikel skal have en tydelig udgivelsesdato og et primært billede på mindst 60 x 90 pixels. Det er ydermere vigtigt, at Google kan genkende udgivelsesdato, klokkeslæt, primære billede og forfatter. Du kan hjælpe Google med at forstå dine nyheder ved at overholde dette format.
  2. Vær først ude: Originale kilder til historier har en klar fordel. Det er ikke smart “kun” at kopiere fx Ritzaus telegrammer. Der skal en mere effektiv strategi på banen, hvis I vil vinde flere af de attraktive pladser i Google Top Stories.
  3. Undgå enhver form for click bait: Nyheder med Click Bait overskrifter eller decideret spam sorterer Google fra. En god og præcis kommunikation, der rummer nyhedens vigtigste Topics er vejen til læsere.
  4. Tilbyd mere dybde: Googles algoritme gør brug af kunstig intelligens og Topic Modeling for at afgøre om en nyhed fortjener at være en ‘feature’ før andre relaterede nyheder. De medier, der analyserer søgeadfærds-data i realtid på nyheder der trender har en konkurrencefordel.

SEO af nyheder versus SEO af Evergreen Content

SEO er desværre alt for ofte nedprioriteret af mange redaktioner. Måske “Fake News” har givet redaktionerne den forkerte opfattelse, at SEO-metoder kun giver mening i forhold til tidløst indhold. Faktum er dog, at SEO er helt essentielt i al digital formidling, også når det gælder for nyheder.

  • Effektiv SEO af nyheder: Her inddrages en søgeordsanalyse for at finde de Topics, som udgør dybden i en nyhed eller historie. Taler vi om deciderede trending nyhedshistorier, vil en analyse af søgetrends og nyheder i realtid være en afgørende faktor for at blive godt placeret i eksempelvis Google Top Stories.
  • SEO af Evergreen Content: Her arbejdes mere langsigtet og med fokus på mere tidløse emner som tema-artikler eller tilbagevendende begivenheder. Arbejdsprocessen er kontinuerlig SEO hvor både nyt og gammelt indhold forbedres

5 trin til succesfulde nyheder på Google

Hos SEO.DK kan vores eksperter hjælpe jer med at lægge en SEO-strategi for hvordan I skriver og publicerer nyhedsartikler mest effektivt:

  1. Få alle tekniske krav på plads: Alle tekniske fejl skal elimineres, herunder skal alle Googles guidelines til nyheder følges.
  2. Optimér den redaktionelle proces: Timing og metode kan afgøre om I vinder de attraktive Top Stories placeringer på Google. Lad os hjælpe jer med optimering af jeres arbejdsflow.
  3. Eksklusive værktøjer med indsigt: Få en konkurrencefordel ved at give jeres journalister og skribenter adgang til ny NLP (Natural Language Prosessing) teknologi som kan analysere på trending nyhedsdsta i realtid. Hos SEO.DK kan vi tilbyde jeres virksomhed adgang til verdens største databank med dugfriske trend-data som tapper ind i enhver historie, imens den udspiller sig.
  4. Styring af indhold og branding: Du kan bruge værktøjet Publisher Center til at dele dit indhold med Google Nyheder ved at indsende RSS-feeds, webadresser eller videoer.
  5. Effekt: Få indsigt i jeres egne nyhedsdata, herunder effekten af eksponeringer i Top Stories målt i visninger på Google, antal klik og læsere på jeres website.

Vil I have flere kunder fra Google?

Lad os tage en snak om jeres mål og planer. Book et møde med os nu eller ring til os på telefon +45 70 26 66 50. Det kunne være starten på et smukt samarbjede :-)
Article by:
Torbjørn Flensted
CEO og medstifter af SEO.DK (2009), hvor han hjælper marketingansvarlige i virksomheder og organisationer med at søsætte stærke SEO-strategier. Torbjørn Flensted har skrevet adskillige bøger om SEO og holder ofte foredrag på konferencer om marketing.
Torbjørn Flensted
CEO/Co-Founder
Om os Cases Ressourcer Kontakt +45 70 26 66 50 Log in Gratis SEO Gennemgang
👍 Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev

Gratis SEO Gennemgang

Få 100% uforpligtende sparring på jeres SEO-strategi med en af SEO.DK’s konsulenter.
Ja tak - Bestil nu