Hvad er Content Marketing? Definition og 12 eksempler

Content Marketing handler ikke kun om at producere godt indhold. Det handler i lige så høj grad om at distribuere indholdet på en måde, der gør, at dine potentielle kunder finder det, og dermed får øjnene op for din virksomhed.

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
January 27, 2024

Hvad er content marketing?

Content marketing er en strategi, hvor du bruger indhold som et middel til at nå dine marketingmål. Det kan være alt lige fra blog posts, white papers, videoer og infographics til sociale medier-indsatser og e-mailmarketing. Du bruger indholdet til at engagere og tiltrække potentielle kunder, så de bliver interesserede i din virksomhed og dine produkter eller services.

Fordele og ulemper ved Content Marketing

  • Fordele: Content marketing er en konstant, lav-omkostningsteknologi, som kan give dig langvarig succes. Du kan skabe indhold, der henvender sig til dine målgrupper på en måde, der giver mening for dem, og du kan nå ud til dem på tværs af flere medier.
  • Ulemper: Det kan være svært at finde den rette tone, når du henvender dig direkte til din målgruppe. Du skal have en fast plan for indholdsproduktion og distribution, og du skal være villig til at investere tid og energi i din content marketing-indsats.

5 essentielle principper for Content Marketing

  1. Find ud af, hvad din målgruppe vil have
  2. Producere indhold, der henvender sig til dine målgrupper på en måde, der giver mening for dem
  3. Nå ud til din målgruppe på tværs af flere kanaler
  4. Vær villig til at investere tid og energi i din content marketing-indsats, eller outsource til et bureau
  5. Opbyg en Content Marketing-strategi, der har målgruppens søgeadfærd og SEO som et centralt element.

12 eksempler på content marketing:

1. Videoer

Video er en vigtig del af en virksomheds Content Marketing Strategi. Og den næststørste søgemaskine i verden er YouTube, som er et fantastisk medium til at distribuere videoer. Videoer kan være både informative og underholdende, og du kan bruge dem til at skabe en personlig forbindelse med dine potentielle kunder.

Eksempler på brugen af video:

Produktvideoer

Videoer, der viser, hvordan man bruger dine produkter, er særligt effektive fordi de hjælper dine kunder med at se, hvordan produktet kan bruges. Og gode produktvideoer kan skabe en god følelse af loyalitet over for dit brand.

Tutorials

Hvis du er ekspert inden for et bestemt område, kan du lave tutorials der viser, hvordan man eksempelvis løser et problem. Tutorials er også være brugbare, hvis du vil henvende dig til et bestemt publikum, f.eks. musikelskere, designere eller madelskere.

Kundeudtalelser

Videoer med kunder, der fortæller om deres erfaringer med din virksomhed, kan være meget troværdige. Det skaber social proof og kan få andre til at overveje at handle hos dig.

2. Blogging

Effektiv blogging skaber gode resultater i markedsføringen. Blogging er en fantastisk måde at producere og distribuere indhold på. Du kan skrive om alle aspekter af din virksomheds tilbud, og du kan tilpasse indholdet til forskellige målgrupper.

Eksempler på hvordan du kan bruge blogging:

Nyheder

Når du skriver om nyheder inden for din branche, kan du skabe interesse for dit produkt. Du kan også formidle, hvad der rører sig i din branche her i Danmark eller på det globale marked.

Teknisk information

Hvis du er ekspert inden for et bestemt område, kan du skrive blogindlæg, der giver en dybere forståelse for dit felt. Forsøg at besvare spørgsmål som "Hvad er et call-to-action?", "Hvordan laver man en effektiv landingsside?", "Hvorfor er SEO vigtigt?".

Guides

Hvis du vil hjælpe potentielle kunder med at træffe beslutninger, kan du skrive guides. Fordelen ved at skrive guides er, at du kan hjælpe folk med at forstå og dernæst købe de produkter du sælger.

3. Whitepapers

Whitepapers er lange, detaljerede dokumenter, der giver et overblik over et bestemt emne. Mange virksomheder bruger whitepapers til at præsentere deres produkter for potentielle investorer, kunder eller partnere. Selvom det kan tage tid at skrive en god whitepaper, er det et effektivt værktøj, som kan hjælpe dig med at nå dine mål.

Eksempler på brugen af whitepapers:

Introducér et nyt produkt

Hvis du har et nyt produkt, kan du skrive en whitepaper, der introducerer det til markedet.  Et whitepaper kan indeholde en generel beskrivelse af produktet, dets funktioner, fordelene ved det og hvordan det adskiller sig fra konkurrenterne.

Løs en kompleks problemstilling

Hvis du kan løse en kompleks problemstilling, kan du skrive en whitepaper, der forklarer hvordan. Et eksempel på en kompleks problemstilling kunne være, hvordan man skal takle udfordringerne ved at starte en virksomhed.

Offentliggør en analyse

Hvis du vil skabe interesse for din virksomhed inden for en bestemt branche, kan du offentliggøre en analyse der er relevant for netop denne branche. Analysen kan f.eks. omhandle den seneste udvikling inden for branchen eller de nyeste tendenser.

4. Infographics

Infographics er grafiske fremstillinger af data, der giver et overblik over et bestemt emne. Det fede ved infographics er, at de er visuelt tiltalende, og derfor nemmere at huske end tekst.

Eksempler på typer af infographics:

Statistikker

Disse infographics viser statistikker for et givet emne. De kan vise, hvor mange mennesker der bor i en bestemt by, hvilke produkter der sælges mest, eller hvor meget et land producerer.

Analyser

Analyser infographics viser, hvordan forskellige faktorer påvirker et givet emne. De kan for eksempel vise, hvilken type af forbruger der køber mest tøj, eller hvordan temperatur påvirker salget af is.

Historier bag

Historiefortællende infographics fortæller selve historien bag et emne. De kan for eksempel vise, hvordan et produkt blev opfundet, eller hvordan en bestemt person ændrede verden.

5. Email marketing

Der sendes hver år over 300 milliarder Emails afsted i verden, så hvordan trænger du gennem støjen? Ved at benytte dig af god Email marketing! For med Email marketing kan du kommunikere med alle på din mailingliste. Du kan sende nyheder, tilbud, guides og andet indhold direkte til de personer, der er interesserede i hvad din virksomhed har at fortælle.

Eksempler på brugen af email marketing:

Tilbud

Tilbud er et andet effektivt middel til at få købere i butikken. Ved at sende relevante tilbud, som fanger kundernes interesse, kan du øge dine salgstal markant. Faktisk opnår de fleste virksomheder en bedre ROI (return on investment) ved at benytte sig af email marketing end ved de fleste andre former for markedsføring.

Cases

Cases er historier om, hvordan andre har brugt dine produkter eller services. De kan for eksempel fortælle, hvordan en virksomhed har øget sin omsætning med 50 % ved at bruge dine produkter. Cases kan hjælpe mennesker med at se, hvordan deres liv kan blive forbedret ved at bruge dit produkt.

Videohilsner

Hvis du vil give et personligt touch til dine Email marketing kampagner, kan du sende videohilsner. Derved får du mulighed for at skabe et personligt og mere nærværende indryk af dig og din virksomhed.

6. Webinarer

Webinars er live-foredrag, der bliver streamet over internettet. De er en effektiv måde at kommunikere med dine potentielle og nuværende kunder på, da du her får mulighed for at svare direkte på spørgsmål.

Eksempler på typer af webinarer:

Online-foredrag

Del din viden og erfaringer med andre ved at holde et online-foredrag. Det er en effektiv måde at skabe rækkevidde og brand awareness på, da du når ud til mange mennesker på én gang.

Produktdemonstrationer

Gør dine dit publikum opmærksomme på, hvordan dine produkter virker ved at holde en produktdemonstration. Det er en effektiv måde at få folk interesserede i dine produkter, og du kan give dem et indtryk af, hvordan de vil blive brugt.

Q&A-sessioner

Introducer rammen for selve webinarets tema. Få folk til at stille spørgsmål og diskutér emnet på en dybdegående måde. Det er meget nemmere at forstå et emne, når man kan høre det fra en ekspert som besvarer ens spørgsmål.

7. Podcasts

Tænk, hvis din målgruppe kunne få din virksomhed i øret.  Ikke kun for at høre dine budskaber, men også fordi det lyder godt. Det er præcis, hvad podcasts giver dig mulighed for. Det er Content Marketing i lydform, der bliver mere og mere populært.

Eksempler på podcast-episoder der engagerer din målgruppe er:

Interviews

Interview med eksperter inden for et givet område. Arbejder du inden for marketing, kan du for eksempel interviewe folk, der er specialister i online marketing, og spørge dem om deres råd til folk, der vil starte deres egen virksomhed.

Diskussioner

Diskussioner blandt folk om et bestemt emne. Eksempler på emner kunne være: “Hvordan kan man markedsføre en lille virksomhed?”, eller “Hvilke strategier benytter du for at få flere leads?”

Tips og tricks

Mange folk er interesserede i tips og tricks, når det kommer til at løse et problem. Hvis du kan give folk gode råd til, hvordan de kan løse problemer inden for dit felt, vil de gerne lytte. Et eksempel er vores podcast om SEO, hvor du kan få masser af inspiration til hvordan din virksomhed opnår topplaceringer på Google.

8. Sociale medier

Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn er alle sociale medier, der kan hjælpe dig med at kommunikere med dine kunder og udvide din virksomheds netværk. Det er her du deler dit indhold, og det er her, at du kan opbygge relationer med dine kunder.

Du kan for eksempel bruge sociale medier til:

Del dit indhold

Del dine blogposts, cases eller videoer med praktiske tips og tricks. En simpel ting du kan gøre, er at dele en historie sammen med et billede og en kort tekst, der rummer nogle gode råd eller en læring, du har opnået.

Skab engagement

Du kan bruge sociale medier til at skabe engagement blandt dine potentielle kunder. Du kan for eksempel lave quizzer, lodtrækninger og konkurrencer, og du kan også dele billeder og videoer. Husk at turde at stille spørgsmål og svar på dem fra dine følgere.

Lær dine kunder at kende

Stil spørgsmål til dit netværk, og lær folk at kende. Ved at få et indblik i deres liv og deres behov, kan du skabe en bedre forståelse for, hvordan du kan hjælpe dem med at opnå deres mål.

9. E-bøger (eller fysiske bøger)

Det er helt ufatteligt, hvor mange virksomheder, der stadig ikke udnytter den enorme potentiale, der er i at skrive bøger.

Sådan kan bøger hjælpe din virksomhed:

Skab troværdighed og goodwill

Når folk læser en bog, der er skrevet af en virksomhed, så betyder det, at virksomheden har et ekstraordinært produkt eller service at tilbyde. Dette gør, at folk vil have en højere tro på virksomheden.

Skab leads

E-bøger er en fantastisk måde at skabe leads på, fordi du kan få krogen i potentielle kunders e-mailadresse, når de skal downloade din e-bog.

Bliv en autoritet inden for dit felt

Når folk læser en bog, der er skrevet af dig som ekspert inden for et givet område, vil de se dig som en autoritet inden for dette område. Særligt hvis du udgiver bogen i fysisk form, vil folk huske dig, når de ser dig live.

10. Videoer

Videoer stormer frem, og det er ikke uden grund. De er en fantastisk måde at skabe engagement hos målgruppen. Video er en let og hurtig måde at formidle budskaber på, og det er derfor ikke underligt, at de er så populære inden for content marketing.

Video kan bruges til at:

Lave produktdemonstrationer

Du kan lave videoer, hvor du viser, hvordan dine produkter fungerer, og du kan også give gode råd om, hvordan folk kan bruge dine produkter.

Opsummere pointerne i en blog-post

Hvis du har en blog-post, der er meget lang, kan det være en god idé at lave en video, hvor du opsummerer pointerne i blog-posten. Dette sætter ansigt på din virksomhed, og folk vil huske dig bedre. Sørg for at embedde videoen på din blog-post, så folk kan se den, uden at de skal klikke væk fra din hjemmeside.

Nå et nyt publikum

På YouTube kan du nå et helt nyt publikum, der ikke kender dig. Dette er en fantastisk mulighed for at skabe awareness for din virksomhed. En kæmpe fordel ved at lave videoer er, at du kan bruge dem som lead-genererende elementer.

11. Blogposts

Bloggen er et af de bedste Content Marketing-værktøjer, du har til at kommunikere med dine potentielle kunder. Det er en personlig arena, hvor du og din virksomhed kan dele ud af din viden og dine erfaringer. En blog er en essentiel del af enhver virksomheds SEO-strategi.

Eksempler på typer af blog-indlæg:

How-to-guides

Hvis du er ekspert inden for et givet område, kan du skrive guides, der hjælper folk med at løse problemer. Eksempler på områder kunne være: “10 tips til at få succes med din Facebook-kampagne”, eller “5 tips til at skrive bedre SEO-tekster”.

Listicles

Listicles er en type indhold, der er populært på internettet. Listicles er lister med ti punkter eller flere, og de kan være meget engagerende at læse. Eksempler på listicles kunne være: “De 10 bedste råd til at starte din egen virksomhed”, eller “De 5 største udfordringer, du vil møde som selvstændig”.

Interviews

Interview med folk, der er eksperter inden for et givet område. Eksempler på områder kunne være: “10 råd til at blive bedre til at tale i telefon”, eller “5 tips til at forbedre dit arbejdsmiljø”.

12. SEO

Uden SEO går din virksomhed glip af en enorm kundegruppe. SEO hjælper din virksomhed med at bliv synlig i verdens største søgemaskine, Google. Ved at bruge de rigtige strategier, kan du få din virksomhed til at dukke i toppen af søgeresultaterne. Dette vil gøre, at du vil få flere besøgende på din hjemmeside, og dette kan resultere i flere salg.

Eksempler på hvor SEO fuldender din Content Marketing-strategi er:

Dit indhold bliver fundet:

En effektiv SEO-strategi kan få dit indhold til at blive fundet af potentielle kunder. Ved eksempelvis at bruge de rigtige søgeord i dine artikler og blogindlæg kan du få din virksomhed til at dukke øverst i søgeresultaterne, når folk søger på Google efter løsninger på deres problemer.

Du tiltrækker flere leads:

Flere leads er en af de vigtigste mål for mange virksomheder. Ved at bruge SEO kan du effektivt tiltrække flere leads, der er interesserede i dine services. Du vil med andre ord få et bedre samspil mellem dit indhold og din SEO-strategi og opnår derved bedre ROI.

Du opnår langvarig effekt

SEO er ikke et “one-time” projekt. Ved at have en kontinuerlig SEO-strategi vil du opnå langvarig effekt og dermed få flere besøgende på din hjemmeside.

Konklusion

Content Marketing er en vigtig del af din markedsføring, og du bør derfor have en strategi for, hvordan du skal bruge indhold til at tiltrække og fastholde kunder. Din Content Marketing-strategi bør indeholde alle aspekter af indholdsproduktion, herunder eksempelvis:

  • Hvem er dine målgrupper?
  • Hvad søger målgruppen efter på Google?
  • Hvad skal dit indhold handle om?
  • Hvilken tone-of-voice skal din virksomhed bruge?
  • Hvilke sociale medier skal du bruge?
  • Hvordan producerer du indhold, der engagerer dine målgrupper?
  • Hvor skal du publicere dit indhold?
  • Hvordan sikrer du dig, at dit indhold er SEO-venligt?

FAQ

Hvad er Content Marketing?

Content Marketing er en strategi, hvor du bruger indhold til at tiltrække og fastholde kunder. Indholdet kan være i form af blogindlæg, artikler, infografikker, videoer eller lister.

Hvorfor er Content Marketing vigtigt?

Content Marketing er vigtig, fordi det kan hjælpe dig med at skabe awareness for din virksomhed og tiltrække flere leads. Samtidig kan du fastholde kunderne ved at give dem nyttig og engagerende indhold.

Hvilken tone-of-voice skal jeg bruge?

Det er vigtigt, at du finder den tone-of-voice, der passer til din virksomhed, fordi det vil hjælpe dig med at skabe et mere autentisk brand. Din tone-of-voice kan være informativ, underholdende, professionel eller personlig alt efter dine målgrupper og dit produkt.

Hvad skal mit indhold handle om?

For at opnå de bedste resultater, skal dit indhold matche hvad dine kunder søger efter på Google. Dit indhold skal også have et budskab, som du gerne vil sende ud til dine kunder.

Hvilken form for indhold skal jeg bruge?

Indholdet kan være i form af blogindlæg, artikler, infografikker, videoer eller podcast.  Det bedste sted at starte er blogindlæg, fordi det er nemt og hurtigt at producere. Du kan derefter udbygge dine blogindlæg med andre former for indhold som eksempelvis videoer, infografikker og lister.

Hvilke sociale medier skal jeg bruge?

Du bør bruge alle de sociale medier, der passer til din virksomhed og dine målgrupper. Det kan eksempelvis være Facebook, Twitter, LinkedIn eller Instagram. Er godt tip er at starte med ét socialt medie og derefter udbygge med andre sociale medier i takt med, at du bliver bedre til at bruge dem.

Hvordan producerer jeg indhold, der engagerer mine målgrupper?

Tre gode eksempler på, hvordan du skaber engagement er at skrive om de emner, der interesserer din målgruppe. At Inddrage dine kunder i dit indhold ved eksempelvis at give dem mulighed for at stille spørgsmål i kommentarfeltet. Og sidste men ikke mindst, at bruge gode historier eller eksempler til at engagere din målgruppe.

Hvordan hænger SEO sammen med Content Marketing?

SEO og Content Marketing er to discipliner, der hænger sammen. Du kan bruge SEO til at finde de emner, der interesserer din målgruppe, og derefter producere indhold om disse emner. Indhold der tænkes sammen med SEO vil i højere grad blive vist på Google og dermed tiltrække flere besøgende.


NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering