seo.ai
Om osCasesRessourcer Kontakt
+45 70 26 66 50Gratis SEO Gennemgang

Hvad er Topic Clusters? Og hvorfor er de vigtige for din SEO i fremtiden?

Topic Clusters skaber klarhed, fokus og øget autoritet for virksomheder, der vil have succes med SEO og med Content Marketing.

Indhold

Book en gratis SEO strategi session

Hvad er Topic Clusters?

På dansk omtales en Topic Cluster ofte som en indholdsklynge og bruges i arbejdet med SEO og Content Marketing. En Topic Cluster består af ét overordnet emne samt relaterede underemner. I sin helhed består en Topic Cluster dermed af en række indholdssider, der giver en omfattende dækning af et bestemt emne.

Hvorfor er Topic Clusters vigtige i SEO?

Tilbage i 2013 introducerede Google Hummingbird. En banebrydende algoritmisk ændring som var startskuddet på en helt ny måde, som Google kunne forstå og rangere indhold på.

  • Før Hummingbird blev du præsenteret for søgeresultater baseret på, om Google havde fundet tekster på nettet indeholdende de keywords, du havde tastet ind i Googles søgefelt. Hvis du i arbejdet med SEO stoppede flere keywords ind i din tekst, kunne du alt andet lige forbedre dine placeringer i Google på netop de keywords.
  • Efter Hummingbird begyndte Google at matche søgehensigten bag keywords med deres Knowledge Graph, en metode til at organisere viden og herunder forstå, hvilke entities (Topics) der er mere eller mindre forbundet med hinanden. Forestil dig, millioner af Topics som i Googles Knowledge Graph er organiseret i et kæmpe netværk bestående af Topic Clusters.

Google bliver med andre ord bedre og bedre til at forstå brugerens søgehensigt og dermed bedre til at præsentere relevant indhold. Det betyder, at det i dag er Topic Research og Topic Clustering, der er vejen frem i arbejdet med at gøre din virksomhed til en mere synlig autoritet.

Hvad er Topical Authority?

At have Topical Authority er, når en aktør har stor synlighed og dermed autoritet inden for et bestemt emne. I arbejdet med SEO er det primære mål at skabe stærke Topic Clusters på et website, så domænets Topical Authority styrkes på Google.

Vil du være en autoritet indenfor dit felt, er arbejdet med at skabe Topical Authority afgørende for dit websites synlighed på Google.

Hvor mange tænker på backlinks, når snakken falder på SEO og autoritet, er fokuset anderledes, når det drejer sig om Topic Clusters. Her opnås Topical Authority først og fremmest ved at afdække et emne (Topical Coverage) med relevant Cluster Content af høj kvalitet.

 

Topic Cluster Model

En Topic Cluster består af tre dele

  1. En Pillar Page: Denne side dækker det overordnede emne af (Core-Topic).
  2. Flere Supporting Pages: Disse sider dækker relaterede underemner af (Sub-Topics).
  3. Interne links: Supporting Pages “yder support”, ved at linke til clusterens Pillar Page.

Hvad er Pillar Pages?

En Pillar Page er det fundament, som en Topic Cluster bygges på. En Pillar Page er med andre ord én side på et website, der bærer dit Topic Cluster ved at beskrive clusterens overordnede emne i dybden. Denne søjleside udgør altså selve kernen eller hjertet i indholdsklyngen.

Hvad er Supporting Pages?

En Supporting Page er en side i en Topic Cluster, der dækker et underemne i dybden. En Supporting Page er emnemæssigt relateret til Pillar Page. Disse Supporting Pages er forbundet til søjlesiden (Pillar Page) med interne links.

Hvad betyder de røde og grønne bobler og størrelsen på dem?

  • De grønne bobler illustrerer sider, som allerede eksisterer på hjemmesiden.
  • De røde bobler illustrerer sider, som mangler på hjemmesiden.
  • Jo større boble, desto mere søges der efter dette Topic på Google, sammenlignet med de mindre bobler.

Hvad betyder de røde og grønne streger?

  • Grønne streger illustrerer, at der linkes fra Supporting Page til Pillar Page (der ydes support).
  • Røde streger illustrerer, at Supporting Page ikke linker til Pillar Page (der ydes ikke support).

Eksempel på en Topic Cluster for en jordemoderklinik:

Topic Cluster Fødsel Eksempel

Hvor mange sider er der i en ideel Topic Cluster?

  • Antallet af sider i en Topic Cluster afhænger af emnet, selve efterspørgslen og hvordan du vælger at skabe strategisk fokus for dig og for virksomheden.
  • De mindste Topic Cluster-modeller består typisk af en Pillar Page og en håndfuld Supporting Pages.
  • Store Topic Clusters består i teorien af flere hundrede sider, men det er altid en fordel at organisere dit indhold i mindre, afgrænsede Cluster-modeller.
  • Et godt udgangspunkt er at gå efter Topic Clusters på mellem 8 og 24 Topics, så du bevarer overblikket og får skabt fokus.

Hvordan linkes en Topic Cluster optimalt sammen?

De vigtigste principper for interne links i en Topic Cluster er følgende:

  1. De sider, som udgør underemnerne (Supporting Pages), skal linke til hovedemnet (Pillar Page). Derved supporterer dine Supporting Pages clusterens Pillar Page og forbinder dine Topics. Mange misforstår denne vigtige pointe og tror fejlagtigt, at det er et krav, at Pillar Page skal linke til Supporting Pages.
  2. Link gerne fra Piller Page til Supporting Pages, såfremt det er relevant. Link også gerne imellem dine Supporting Pages i de tilfælde, hvor det giver mening.
  3. Siderne i en Topic Cluster kan bestå af mange forskellige sidetyper som produktsider, kategorisider og artikler. En Topic Cluster afspejler dermed ikke nødvendigvis dit websites navigationsstruktur. Du skal derfor vælge at linke på den måde, som giver bedst mening for hver sidetype, for den gode SEO og sidst, men ikke mindst, for brugeroplevelsen.

Et overset kildehenvisningsprincip, og den formentlig mest undervurderede SEO-taktik lige nu, er at arbejde både intensivt og strategisk med Outbound Links.

Hvad er Outbound Links?

Outbound Links er udgående links, som peger ud fra dit website til sider på andre websites. Der er tre gode grunde til, at du skal indarbejde Outbound Links i dit indhold:

  1. Dit website bør ikke være en “endestation”, der undlader at hjælpe de besøgende videre. Samtidigt er det et godt princip at henvise dine brugere til gode autoritative kilder.
  2. Ved at linke ud fra dine Pillar Pages og Supporting Pages til eksterne sider med høj relevans kan du forbinde dine Topic Clusters med en masse relaterede Topics.
  3. Dine konkurrenter gør det endnu ikke, hvilket giver dig en SEO-konkurrencefordel.

Eksempel på en Topic Cluster for en webshop med løbeudstyr:

Topic Cluster eksempel fra en webshop.

Hvordan laver du en Topic Cluster?

Du laver en Topic Cluster ved at afdække alle underemner, som relaterer sig til det primære hovedemne. Her er nogle metoder til, hvordan du kommer igang med at lave dine egne Topic Clusters:

  1. Brainstorm: Start med at lave en brainstorm over de Topics, som er relevante for dine kunder og for din virksomhed. De bedste Topics er dem, der dækker over et konkret problem eller et mål, som din målgruppe har.
  2. Skab overblik: Organisér dine Topics i kategorier, der hver især udgør potentielle Topic Clusters.
  3. Google: Søg i Google og find relaterede emner under “Søgninger relateret til”, “Folk spørger også om“, samt de kategorier som bliver vist under Googles billedsøgning.
  4. Søgeadfærd: Brug værktøjer som Google Search Console, Google Analytics, Ahrefs, Semrush eller StoryBase til at finde flere oplagte emner og spørgsmål, som din målgruppe søger efter.
  5. Prioritér: Udvælg de vigtigste kategorier og design dine første Topic Cluster-modeller. Afgræns dig til ét Core-Topic (Pillar Page) og en håndfuld af de mest relevante Sub-Topics (Supporting Pages) for hver Cluster.
  6. Content is king: Skab kvalitetsindhold for alle sider i dine Topic Clusters, som du mangler på hjemmesiden.
  7. OnPage SEO: Optimér eksisterende sider i Topic Clusteren.
  8. Promovér: Brug linkbuilding og anden marketing til at promovere siderne.

Få mere viden om Topic Clusters

  1. Bogen: Få masser af inspiration i bogen Topic Cluster Strategien.
  2. Artikel: Du finder også god inspiration i denne artikel fra Hubspot.
  3. Få sparring: Book en Strategi Session med en af SEO.DK’s konsulenter.

Vil I have flere kunder fra Google?

Lad os tage en snak om jeres mål og planer. Book et møde med os nu eller ring til os på telefon +45 70 26 66 50. Det kunne være starten på et smukt samarbjede :-)
Article by:
Torbjørn Flensted
CEO og medstifter af SEO.DK (2009), hvor han hjælper marketingansvarlige i virksomheder og organisationer med at søsætte stærke SEO-strategier. Torbjørn Flensted har skrevet adskillige bøger om SEO og holder ofte foredrag på konferencer om marketing.
Torbjørn Flensted
CEO/Co-Founder
Om os Cases Ressourcer Kontakt +45 70 26 66 50 Log in Gratis SEO Gennemgang
👍 Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev

Gratis SEO Gennemgang

Få 100% uforpligtende sparring på jeres SEO-strategi med en af SEO.DK’s konsulenter.
Ja tak - Bestil nu