Bliver Googles søgeresultater dårligere og dårligere? Forskere har forsøgt at svare

En empirisk videnskabelig undersøgelse af, om Google' søgeresultater bliver dårligere på grund af SEO

Af
Daniel Højris Bæk
,
Partner
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
January 27, 2024

En gruppe forskere fra blandt andet Leipzig Universitet i Tyskland har forsøgt at svare på om Googles søgeresultater er blevet dårligere - noget som mange oplever i stigende grad.

De har gennemført en omfattende undersøgelse med titlen "Is Google Getting Worse? A Longitudinal Investigation of SEO Spam in Search Engines" for at afdække, om kvaliteten af Googles søgeresultater er på nedadgående.

Undersøgelsen har analyseret forholdet mellem placeringen af søgeresultater og den gennemsnitlige mængde af affiliate links, overskrifter og lignende.

I løbet af et år har forskerteamet foretaget en dybdegående empirisk analyse af, hvordan indhold, der er tilknyttet SEO, påvirker ydelsen af de tre store søgemaskiner: Google (repræsenteret af Startpage), Bing og DuckDuckGo.

Jeg synes, det er super interessant - og der er også nogle takeaway om, hvilke SEO-taktikker der faktisk virker!

Hovedkonklusion; Google er inficeret med SEO-spam

Overordnet set er hovedkonklusionen, at søgeresultaterne viser en uforholdsmæssig stor mængde SEO-spamindhold, herunder affiliate links. Og det bliver sværere at skelne rigtigt indhold fra spam, især med AI-genereret indhold.

Forskernes resultater om sammenhænge mellem rank og paramere

Selvom søgemaskiner opdaterer deres algoritmer for at bekæmpe SEO-spam, er forbedringerne midlertidige.

Udfordringer med SEO-spam og affiliate-indhold

Alle de undersøgte søgemaskiner, herunder Google (via Startpage), Bing og DuckDuckGo, kæmper med at filtrere stærkt optimeret SEO-spam ud, især inden for deres produkt review-søgeresultater.

En stor del af de højest rangerende produktsideanmeldelser i søgeresultaterne bruger affiliate marketing-strategier, hvilket er uforholdsmæssigt i forhold til den samlede tilstedeværelse af affiliate marketing på nettet.

Amazon Associates-programmet dominerer som det mest anvendte affiliate-netværk, hvilket indikerer en potentiel ubalance til fordel for Amazons økosystem.

Hvilke SEO-taktikker og metoder virker  ifølge undersøgelsen

Måske ikke hvad forskerne havde til hensigt med deres undersøgelse, men hvis vi ser på deres resultater, kan vi faktisk dissekere, hvilke praksis der virker fra et SEO-perspektiv:

  1. Søgeordsoptimering: Studiet indikerede, at sider, der rangerer højere, synes at have en strategisk brug af nøgleord, især i overskrifter og titler. Dette antyder, at omhyggelig søgeordsoptimering kan påvirke synligheden i søgeresultaterne.
  2. Strukturet indhold: Undersøgelsen viste, at sider, der rangerer bedre, ofte er mere strukturerede med en korrekt brug af overskrifter og kortere URL-stier, hvilket kunne signalere højere indholdskvalitet til søgemaskiner.
  3. Tekstkompleksitet: Interessant nok observerede forskningen, at top-rangerende sider havde tendens til at have lavere tekstkompleksitet, hvilket kunne antyde, at enklere, mere ligetil indhold kunne være mere gunstigt i søgeresultaterne.

Forskernes metode

Forskerne evaluerede et  datasæt bestående af 7.392 produkt reviews og deres tilsvarende søgeresultater.

Undersøgelsen fokuserede på den betydelige mængde søgemaskineoptimeret (SEO), men lavkvalitetsindhold, især i forhold til produktanmeldelser, som blev antaget at være påvirket af SEO-spamteknikker, herunder affiliate marketing.

Forskningen viste, at når du søger online, er de øverste resultater, du ser, oftere sider, der er specielt lavet til at fremstå højt i søgninger (SEO-optimeret), snarere end at være naturligt populære eller nyttige.

Så der er mere af denne type indhold, end du ville forvente sammenlignet med den enorme mængde af andet indhold på internettet.

For at finde ud af, om søgeresultaterne var fulde af sider designet til at rangere højt (SEO-optimeret), kiggede forskerne på flere tegn på disse sider:

  1. De analyserede tekst og struktur på websider for at identificere sider med gentagelse eller lav informationsværdi, som sandsynligvis blev optimeret til at rangere højt i søgeresultaterne.
  2. Antallet af affiliate links på en side blev talt for at vurdere om siden primært var designet til at tjene penge frem for at være hjælpsom.
  3. Ved at overvåge søgeresultaterne over et år kunne de se om de samme typer sider fortsatte med at dukke op eller forsvandt efter søgemaskineopdateringer.
  4. De sammenlignede søgeresultaterne fra Google, Bing og DuckDuckGo med resultaterne fra et grundlæggende søgeværktøj for at se om de store søgemaskiner viste flere specielt designede sider.
  5. SEO-strategier ændrer sig hurtigt, hvilket betyder at nogle af de identificerede mønstre og taktikker kan blive forældede eller erstattet af nye teknikker.
  6. Undersøgelsen fokuserede på specifikke SEO-indikatorer som tekstkompleksitet og tælling af affiliate links, men der findes mange andre taktikker, der ikke blev analyseret.

'SEO-spam' versus almindelig SEO

I deres undersøgelse skelner forskerne mellem to forskellige tilgange til søgemaskineoptimering (SEO): generel SEO og SEO-spam.

Generel SEO refererer til de legitime teknikker, som webmastere bruger til at forbedre synligheden af deres indhold i søgeresultaterne.

Disse praksisser har til formål at hjælpe søgemaskiner med at forstå indholdet bedre og gøre det lettere for brugere at finde relevant information.

Generel SEO omfatter optimering af webstedsstruktur, forbedring af sidelæsningshastighed og sikring af, at indholdet matcher brugernes søgeforespørgsler. Målet med generel SEO er at forbedre brugeroplevelsen og levere kvalitetsindhold, der matcher brugernes søgeintention.

På den anden side beskriver SEO-spam de aggressive og ofte vildledende praksisser, der sigter mod at manipulere søgemaskineplaceringer primært for økonomisk gevinst, uden at levere værdi eller relevant indhold til brugerne.

Dette omfatter overflod af affiliate links, nøgleord stuffing, skabelse af lavkvalitetsindhold, der er overoptimeret for søgemaskiner og andre taktikker, der prioriterer rangering over brugerfordel.

Forskerne ser SEO-spam som en undergruppe af SEO, der trækker værdien af søgeresultaterne ned på grund af dens udnyttende natur, mens generel SEO ses som en måde at forbedre værdien af søgeresultaterne ved at fokusere på brugercentreret indholdssynlighed.

Undersøgelsen sigtede mod at identificere og måle forekomsten af SEO-spam i de øverste søgeresultater for at undersøge faldende søgekvalitet, samtidig med at de anerkender, at ikke al SEO skal betragtes som spam.

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering