Hvad er Click-Through Rate?
Click-Through Rate (CTR) er en måling, der måler antallet af gange, en bruger klikker på et resultat i en søgemaskine, divideret med antallet af gange, resultatet vises på søgemaskinens resultatside. Med andre ord er det en måde at måle, hvor ofte brugerne klikker på dit websted, når det vises i søgeresultaterne.
Click-Through Rate og SEO
Dit websteds CTR er en vigtig faktor i din søgemaskineoptimering (SEO), fordi den er med til at bestemme dit websteds placering i søgeresultaterne. Jo højere din CTR er, jo højere kan dit websted ranke. Du kan ydermere opnå flere klik (uden at placeringen forbedres) ved at skabe større blikfang i Googles SERP (Search Engine result Pages).
Hvorfor er Click-Through Rate vigtig i SEO?
CTR er vigtig i SEO, fordi det er en faktor, der angiver, hvor relevant dit website er for de søgeord, som folk søger efter. En høj CTR er en af de faktorer, som Google bruger til at rangere websites i deres søgeresultater.
3 elementer i en god Click-Through Rate i SEO
Der er flere elementer, der kan påvirke dit websites CTR:
- Placeringen: Hvis din URL er den første, som folk ser i Googles søgeresultat, er de mere tilbøjelige til at klikke på den.
- Relevansen: Hvis din URL er relevant for det, som folk søger efter, vil folk klikke på den.
- Kvaliteten: Titel-tag og meta-description skal være et velskrevet resumé af landingssiden.
Prøv gratis værktøj: Vil du forbedre din CTR?
CTR-tool er et populært værktøj, der hjælper dig med at forbedre dine klikrater. Du skal blot indtaste en URL-adresse og så får du simple forslag til, hvordan du kan forbedre dine title-tags og meta-descriptions.