Hvad er svensk SEO?
SEO til det svenske marked handler om at gøre din svenske hjemmeside eller webshop mere synlig for søgemaskinerne i Sverige. Derfor handler svensk SEO om at fokusere valget af søgeord og -fraser til det svenske marked. Opererer dit firma på flere markeder, er SEO-indsatsen i Sverige en del af jeres internationale SEO.
Hvorfor er det vigtigt at tænke svensk SEO ind i din virksomheds internationale SEO-strategi?
Arbejder din virksomhed overordnet set på at blive et internationalt brand, er SEO en af de vigtigste fokusområder. Så er Sverige et af virksomhedens ”Target Markets”, skal den svenske SEO-indsats sikre en stærk tilstedeværelse på Google.se.
SEO i Danmark vs. SEO i Sverige
Et quick fix ville være at oversætte jeres danske SEO-strategi til svensk, og implementere den på jeres svenske hjemmeside. Men det er ikke den rigtige vej at gå, fordi:
- Svensk er ikke dansk – Selv om svenskere og danskere minder meget om hinanden, er der stor forskel på, hvad vi kalder tingene. Derfor kan du ikke bare oversætte jeres indhold til svensk, og satse på, at det virker.
- Anderledes søgeadfærd – Svensk Topic Clustering og Keyword Research skal fokusere på svensk søgeadfærd, hvis du vil sikre din virksomheds vækst i Sverige på både den korte og lange bane.
- Konkurrencen er større – Eftersom det svenske marked er større, er konkurrencen det også. Det afspejler sig i konkurrencen om de øverste placeringer i Googles svenske søgeresultater.
5 vigtige parametre for en stærk, svensk SEO-strategi
De 5 vigtigste elementer i din svenske SEO-strategi er:
- Domænestrategi: Skal du vælge domæne.com/se, se.domæne.com, domæne.se eller noget helt fjerde? Vælg det, som giver bedst mening for både jer og kunderne, og som har det største potentiale for at skabe synlighed på det svenske marked.
- Toptunet teknik: Sørg for, at virksomhedens CMS er sat korrekt op til at håndtere jeres svenske domæne og det svenske sprog. Samt anvender de nyeste web-standarder, og performer optimalt på teknik, UX (brugervenlighed) og hastighed i forhold til kravene i Google Core Web Vitals.
- Svensk købsrejse: Kend svenskernes søgeadfærd og købsvaner på Google.se. Udvælg de bedste svenske søgeord til jeres målgruppers søgehensigt, og vær konkurrencemæssigt realistiske i forhold til topplaceringerne i søgeresultaterne
- Svensk indhold: Find en “native” svensk tekstforfatter til jeres svenske content, som forstår dagens sprogbrug i Sverige, og kan ramme plet hos jeres svenske målgrupper. Husk også at lave svenske versioner af videoer og billeder – inkl. tilhørende SEO.
- Svensk link-autoritet: Skal din svenske hjemmeside eller webshop opnå størst mulig autoritet, skal den have links til relevant omtale fra svenske kilder med høj troværdighed og autoritet hos Google. Derfor skal du få lagt en målrettet strategi for svensk linkbuilding.