Tysk SEO: Få gang i salget i Tyskland med Torbjørn Flensted

For mange virksomheder er SEO blandt de vigtigste indsatsområder i den overordnede internationaliseringsstrategi. Er Tyskland blandt jeres “Target Markets” skal SEO-indsatsen eksekveres på tysk, så I står stærkt i forholde til jeres konkurrenter på Google.de.

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
January 27, 2024

Hvad er tysk SEO?

Tysk SEO er en serie af marketingaktiviteter, der har til formål at synliggøre et website i søgemaskiner i Tyskland. Tysk SEO er afgrænset ved sit fokus på ét marked, nemlig Tyskland. Opererer en virksomhed på flere markedet, er SEO-indsatsen i Tyskland en del af den internationale SEO-strategi.

Hvorfor er tysk SEO afgørende for jeres virksomheds internationale strategi?

For mange virksomheder er SEO blandt de vigtigste indsatsområder i den overordnede internationaliseringsstrategi. Er Tyskland blandt jeres “Target Markets” skal SEO-indsatsen eksekveres på tysk, så I står stærkt i forholde til jeres konkurrenter på Google.de.

SEO i Danmark versus SEO i Tyskland

I kan ikke blot oversætte jeres danske SEO-strategi til Tyskland. Der er væsentlige forskelle som har afgørende betydning jeres virksomheds succes på det tyske marked:

  • Den tyske tone: I Tyskland er sproget og “tonen” en anden, hvilket begrænser 1til1-oversatte teksters chancer for topplaceringer på Google.de
  • Søgeadfærden er en anden: Tysk Topic Clustering og Keyword Research bliver afgørende for jeres virksomheds resultater og vækst på både den korte og den lange bane.
  • Konkurrencen er større: I langt de fleste brancher i Tyskland, er konkurrencen på Google mere end 5 gange så stor som i den tilsvarende branche i Danmark.

5 essentielle elementer i en tysk SEO-strategi

  1. Domænestrategi: I har flere muligheder at vælge imellem, eksempelvis domaene.com/de, de.domaene.com eller domaene.de. Vælg den domæneopsætning for jeres website(s), som passer bedst til jeres situation og potentiale for synlighed på det tyske marked.
  2. Fejlfri teknik: Sørg for at jeres CMS og valg af domænestrategi er opsat korrekt i forhold til det tyske sprog og de nyeste web-standarder. Ligeledes skal Core Web Vitals, herunder teknik, brugervenlighed (UX) og hastigheden være en medspiller.
  3. Tysk adfærd: Kend de tyske købsvaner og den tyske søgeadfærd på Google.de. Gå efter de tyske søgeord som matcher jeres målgruppes søgehensigt, og som konkurrencemæssigt er realistiske af få succes med.
  4. Tysk Content: Kun en “Native” tysk tekstforfatter med stærke kommunikations- og SEO-kompetencer, vil være i stand til at skrive, så jeres virksomhed rammer plet hos den tyske målgruppe. Billeder og videoer skal ligeledes optimeres på tysk.
  5. Tysk link autoritet: Relevant omtale og links fra tyske kilder og authoritative domæner er et vigtigt parameter i tysk SEO. Her vil tysk Linkbuilding være et konkurrenceparameter for jeres virksomhed.
NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering