Hvad er tysk SEO?
Tysk SEO er en serie af marketingaktiviteter, der har til formål at synliggøre et website i søgemaskiner i Tyskland. Tysk SEO er afgrænset ved sit fokus på ét marked, nemlig Tyskland. Opererer en virksomhed på flere markedet, er SEO-indsatsen i Tyskland en del af den internationale SEO-strategi.
Hvorfor er tysk SEO afgørende for jeres virksomheds internationale strategi?
For mange virksomheder er SEO blandt de vigtigste indsatsområder i den overordnede internationaliseringsstrategi. Er Tyskland blandt jeres “Target Markets” skal SEO-indsatsen eksekveres på tysk, så I står stærkt i forholde til jeres konkurrenter på Google.de.
SEO i Danmark versus SEO i Tyskland
I kan ikke blot oversætte jeres danske SEO-strategi til Tyskland. Der er væsentlige forskelle som har afgørende betydning jeres virksomheds succes på det tyske marked:
- Den tyske tone: I Tyskland er sproget og “tonen” en anden, hvilket begrænser 1til1-oversatte teksters chancer for topplaceringer på Google.de
- Søgeadfærden er en anden: Tysk Topic Clustering og Keyword Research bliver afgørende for jeres virksomheds resultater og vækst på både den korte og den lange bane.
- Konkurrencen er større: I langt de fleste brancher i Tyskland, er konkurrencen på Google mere end 5 gange så stor som i den tilsvarende branche i Danmark.
5 essentielle elementer i en tysk SEO-strategi
- Domænestrategi: I har flere muligheder at vælge imellem, eksempelvis domaene.com/de, de.domaene.com eller domaene.de. Vælg den domæneopsætning for jeres website(s), som passer bedst til jeres situation og potentiale for synlighed på det tyske marked.
- Fejlfri teknik: Sørg for at jeres CMS og valg af domænestrategi er opsat korrekt i forhold til det tyske sprog og de nyeste web-standarder. Ligeledes skal Core Web Vitals, herunder teknik, brugervenlighed (UX) og hastigheden være en medspiller.
- Tysk adfærd: Kend de tyske købsvaner og den tyske søgeadfærd på Google.de. Gå efter de tyske søgeord som matcher jeres målgruppes søgehensigt, og som konkurrencemæssigt er realistiske af få succes med.
- Tysk Content: Kun en “Native” tysk tekstforfatter med stærke kommunikations- og SEO-kompetencer, vil være i stand til at skrive, så jeres virksomhed rammer plet hos den tyske målgruppe. Billeder og videoer skal ligeledes optimeres på tysk.
- Tysk link autoritet: Relevant omtale og links fra tyske kilder og authoritative domæner er et vigtigt parameter i tysk SEO. Her vil tysk Linkbuilding være et konkurrenceparameter for jeres virksomhed.