Hvordan laver man linkbuilding i 2022?

Linkbuilding i 2022 har fokus på promovering, der er relevant for din målgruppe. Men hvordan laver du linkbuilding, der har en effekt på dine placeringer på Google?

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
January 27, 2024

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en metode i SEO, der har til formål at forbedre din hjemmesides synlighed og placeringer i søgemaskiner. Du kan udføre linkbuilding ved hjælp af en række forskellige taktikker, der direkte eller indirekte, fører til et øget antal backlinks, som linker til din hjemmeside fra andre hjemmesider.

Sådan laver man linkbuilding i 2022

Her får du mine 7 beste tips:

1. Skriv godt nyt indhold

Hvis du ikke har godt indhold på din hjemmeside, er der ikke nogen, der gider linke til dig. Invester derfor godt i indhold, der hjælper målgruppen inden for din niche. Godt indhold kan være alt fra produkttekster til blogindlæg eller videoer, og er er kendetegnet ved:

  • Høj relevans for målgruppen
  • Indholdet løser specifikke problemer
  • God læsbarhed og brugeroplevelse, herunder layout, skrift, luft, billeder og video
  • Hjælper brugeren videre

2. Optimér eksisterende indhold

Gør dit eksisternde indhold meget mere læseværdigt, og dermed linkværdigt. Bedre indhold er lig med bedre placeringer og flere besøg. Og flere besøg øger sandsynligheden for, at folk vil dele indholdet.

Her er fem simple tiltag vi hos SEO.dk gør, når vi med lynoptimering får skudt vores kunders placeringer til tops:

  • Optimering af title tags og meta descriptions med CTR tool.
  • Forbedre læsbarhed ved at optimere tekster
  • Optimere interne links og outbound links med hjælp fra StoryBase.
  • Udskifte dårlige billeder/illustratoner med nogle der er bedre
  • Indsætte YouTube-videoer på siderne

3. Link fra alle jeres online-profiler

Er jeres virksomhed på Facebook, Linkedin eller måske medlem af en brancheforening? Så skal du sørge for, at der er klikbare links fra disse profiler som peger på jeres hjemmeside. Det kan også give god mening at sikre, at linkkataloger som Krak med videre er ajourførte med korrekte links, adresse- og kontaktoplysninger.

4. Redirect gamle domæner og links

Ligger I inde med gamle domænenavne, der ikke længere er i brug? Så kan det give mening, at 301-viderestille disse jeres virksomheds aktuelle domænenavn. Det samme gælder også gamle undersider (404-fejlsider) på jeres nuværende domæne, som har indgående links.

Ved hjælp af disse viderestillinger kan du genaktivere en masse PageRank, der kan have stor betydning for dit domænes autoritet hos søgemaskinerne. Ydermere skaber du en bedre brugeroplevelse hos de kunder, der klikker sig over på din hjemmeside via linksne.

Case: For et par år siden hjalp jeg en stor global virksomhed med at tøjle deres redirects og domæneopsætning. De havde over 300.000 indgående links fra mere end 40.000 domæner, der alle pegede på 404-fejlsider.

5. Få hjælp fra dit netværk

Hiv fat i gode samarbejdspartnere og lav aftaler om, at de linker til din hjemmeside. Kan nogle af dem, der allerede linker, måske indsætte flere links? Kender dine kollegaer folk i jeres netværk som I kan række ud til?

5. Skriv gæsteindlæg på andre hjemmesider

En god måde at få eksponering og links kan være at skrive gæsteblogindlæg på andre hjemmesider. Når du skriver et gæsteindlæg, kan du ofte få lov til at linke til din egen hjemmeside i artiklen. Vær lige så grundig med kvaliteten af indlægne, som du vile være, hvis det var en artikel på din egen hjemmeside. Du skal med andre ord følge de gode grundregler for SEO-tekster.

Læs også: Hvordan skriver man SEO-tekster?

6. Promovér dit indhold på LinkedIn og på Facebook

Sociale signaler og links fra sociale medier kan også have en effekt på dine placeringer. Promovér derfor dit indhold på de sociale medier, og gør det let for dine besøgende at dele.

Se denne SoMe-indsats som en fast del af det du gør, når du udgiver nyt indhold eller har ajourført noget gammelt. Jo flere øjne, der ser dit indhold, desto flere ringe vil du sprede i vandet. Alt sammen kan føre til øget autoritet hos Google indenfor din niche.

7. Lav en podcast og udgiv podcast-episoder

Du har lagt store kræfter i at skabe godt indhold på din hjemmeside. Så hvorfor ikke udgive en podcast? Med podcast kan du nå ud til endnu flere mennesker, der kan have glæde af dine viden.

Når jeg udgiver podcast-episoder sørger jeg for, at indsætte links til mine hjemmesider i hver episodes shownotes. Nogle gange kan jeg også finde på at indlejre specifikke podcast-episoder direkte i mine blog-indlæg.

Jeg er supervild med podcasts, fordi de kan hjælpe med at skabe relationer og opbygge en hel fanskare der elsker at høre hvad du har at sige.

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering