Hvad er et indholdsunivers? Her er 3 vilde Content Marketing eksempler

Nettet oversvømmes med marketingbudskaber og annoncer, så det er vigtigt som aldrig før, at levere værdifuldt indhold til målgruppen, for at trænge igennem støjen.

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
January 27, 2024

Hvad er et indholdsunivers?

Et indholdsunivers er en betegnelse som dækker over alt det indhold, som indgår i en virksomheds Content Marketing Strategi.

De bedste indholdsuniverser er placeret på virksomhedens hjemmeside i form af en blog bestående af artikler som hjælper, underviser og inspirerer målgruppen. Dette kan gøres ved hjælp af både tekst, video, billeder og lyd. Indholdsuniverset er dermed et aktiv, som virksomheden selv ejer, og som potentielt kan udvikle sig til den største kilde til website trafik og salg.

Hvorfor er et indholdsunivers vigtigt for jeres virksomhed?

Alle typer af virksomheder kan med et effektivt indholdsunivers tiltrække masser af nye kunder:

  • B2B-virksomheder: For B2B-virksomheder er det en oplagt strategi, at udgive og promovere guides og artikler som hjælper målgruppen med eksempelvis at løse konkrete problemer. Derved skabes større tillid til virksomhedens brand(s) og produkter, hvilket baner vejen for øget leadgenerering og salg.
  • B2C-virksomheder: Eksempelvis en webshop uden et indholdsunivers, går glip topplaceringer og synlighed på Google. Samtidigt går virksomheden glip af den Topical Authority som har essentiel betydning for også at kunne placere produktsider i toppen af Google.

De 5 principper for en effektiv indholdsunivers-strategi

  1. Prioriter SEO højt: Uden et godt SEO-fundament, opnår I ikke den synlighed på Google I ellers kan opnå.
  2. Fokusér på Evergreen Content: Hovedparten af indholdet skal være tidløst for at sikre at Indholdsuniverset bliver et aktiv for virksomheden, både nu og i fremtiden. Brug Topic Cluster strategien til at identificere, prioritere og planlægge det indhold som skal være i universet.
  3. “Blog-post” er det vindende format: Universet af indhold skal ”bo” på en blog på virksomhedens hjemmeside. Formatet på indholdet skal med andre ord være blogpost-formatet. Du kan kalde det artikler, guides, ordbog etc., men du bør som udgangspunkt ikke bryde med de gængse web-standarder som kendetegner blogs.
  4. Promovering øger autoriteten: Sørg for promovere indholdet via kanaler som LinkedIn, Facebook og nyhedsbrev. Og brug linkbuilding til at øge autoriteten. Det skaber flere besøg og øget autoritet på Google.
  5. Kontinuerlig SEO: Det mest effektive indholdsunivers optimeres løbende. Dette princip er helt essentielt for de mest succesfulde Content Marketing strategier.

Her er 3 vilde eksempler på indholdsuniverser

  1. Dinero: Med over 2.5 millioner årlige organiske besøgende, er regnskabsprogrammet Dinero med sin ordbog, et fantastisk dansk eksempel på et indholdsunivers. I deres ordbog svares på de spørgsmål målgruppen søger på i Google, hvilket har etableret Dinero som en thought leader inden for regnskab.
  2. Bolius: Hvordan klipper du hækken? Hvordan renser du en ovn? Du har med stor sandsynlighed været forbi en af Bolius’ mange guides til huset og til haven. Bolius var en af de første aktører i Danmark der tog Topic Clustering til sig, hvilket er medvirkende årsag til, at de dag får mere end 4,8 million organiske besøg om året.
  3. Valdemarsro: Her er historien om, hvordan en af “de små” spillere, med sit indholdsunivers bestående af gode madopskrifter formidlet på en personlig og vedkommende måde, har formået at overhale samtlige aktører i opskriftsbranchen indenom. Valdemarsro får 28,8 millioner i årlig organisk trafik, hvilket er mange millioner mere end Karolines Køkken, der er den næststørste opskriftsaktør i Danmark.

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering