Hvad er SEO links? Definition og eksempler

Links er vigtige i SEO fordi de er med til at afgøre, hvor synlig en hjemmesider er i søgemaskiner.

Torbjørn Flensted
Stifter
September 15, 2022

Hvad er SEO links?

SEO links er links, der er gode for både mennesker og for søgemaskiner. Via links kan brugere navigere rundt på internettet, og søgemaskiner bruger links til at finde og vurdere kvaliteten af hjemmesider og indhold.

De 3 typer SEO links

1. Indgående links

Indgående links er links, der kommer fra andre hjemmesider og peger ind på din hjemmeside. De er også kendt som backlinks eller inbound links.

Indgående links er en af de faktorer, som søgemaskiner bruger til at vurdere en hjemmesides kvalitet. Jo flere højkvalitetslinks, der peger på din hjemmeside, desto højere rangerer søgemaskinerne den.

2. Udgående links

Udgående links er links, der peger fra din hjemmeside ud på andre hjemmesider. De fleste hjemmesider har en række udgående links (outbound links), der forbinder brugere med relevant information.

Udgående links er ikke kun vigtige for brugerne, men også for søgemaskinerne. Søgemaskiner ser udgående links som en form for anbefaling. Jo flere højkvalitetslinks, der peger fra din hjemmeside ud på andre hjemmesider, desto højere rangerer søgemaskinerne din hjemmeside.

Tip: Se video SEO-kurset i outbound links her

3. Interne links

Interne links er links, der peger fra én side på din hjemmeside til en anden side på din hjemmeside. De fleste hjemmesider har en række interne links, der forbinder brugere med relevant information.

Interne links er ikke kun vigtige for brugerne, men også for søgemaskinerne. Søgemaskiner bruger interne links til at finde og rangere indhold.

Tip: Med Internal Link tool fra StoryBase kan du effektivt tøjle dine interne links.

7 ting du skal vide om SEO links

  1. Backlinks: Ved hjælp af linkbuilding, kan du aktivt gøre en indsats for at tiltrække flere gode links.
  2. Outbund links: Vidste du, at ved at linke ud til autoritative kilder via kildehenvisninger, så viser du Google, at du kender de gode kilder. Dermed kan du vise, at du er en ekspert på området, hvilket kan bidrage til forbedrede placeringer.
  3. Navigationslinks: En god struktur hvor de vigtigste sider på din hjemmeside er placeret i navigationen er vigtig for brugervenligheden. Men det skal gøres klogt, da en masse links til irrelevante sider kan have den modsatte effekt som betyder, at du "bløder" PageRank.
  4. Footer links tæller ikke: I "gamle" dage kunne man indsætte en masse links i footeren på sin hjemmeside og så tro man derved ville få en masse ekstra linkjuice. Dette er ikke længere tilfældet.
  5. Interne links: Et af de mest effektive tricks for at øge en undersides placering på din hjemmeside, er ved hjælp af interne links. En håndfuld strategisk placerede links kan gøre underværker.
  6. 301 redirects: Vidste du, at interne links, der går via et 301-redirect kan betyde devaluering af værdien, set med SEO-briller? Link derfor altid så vidt muligt direkte.
  7. Brug aldrig nofollow links: Ved at indsætte disse på dine sider, fortæller du Google, at du ikke kan stå inde for linksne. Et signal, der hverken gavner dig, dine brugere eller Google.
NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering

Få tilsendt 3 konkrete eksempler på hvor I går glip af salg fra SEO.

Vi tilbyder en GRATIS indledende analyse af jeres website eller webshop og fremhæver bl.a. i den de 3 steder hvor I kunne øget jeres synlighed i Google og dermed øge jeres omsætning.

Tak, vi sender dig inden for et par dage 3 konkrete eksempler, når vi har analyseret websitet.
Oops! Something went wrong while submitting the form.