Hvad er SEO-tekster? 4 typer tekster i 2024

SEO-tekster er tekster, der er skrevet med det formål at rangere højt på søgemaskiner som Google. Mange virksomheder bruger SEO-tekster til at få mere trafik til deres hjemmeside. SEO-tekster er ikke alene skrevet for at please søgemaskinerne, men også for at engagere og forføre dine læserne. Med andre ord, det er vigtigt, at dine SEO-tekster er velskrevne og giver værdi for dem, der læser dem.

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
April 6, 2024

Hvad er en SEO-tekst?

En SEO-tekst er tekst på et website, der er skrevet så den signalerer til Google, at teksten er relevant for målgruppen. Målet med SEO-tekster er, at få dem godt placeret i toppen af søgeresultaterne på relevante søgeord.

Tip: Få en gratis SEO-tekst skrevet af vores SEO-tekstforfatter

God versus dårlig SEO-tekst

Begrebet SEO-tekster har generelt fået en dårlig klang, fordi mange forbinder SEO med spam, hvor man gør alt hvad man kan for at manipulere sig til tops i søgeresultaterne.

  • Den dårlige SEO-tekst: Er spammy og er ofte svær at læse. De er som regel dårligt skrevet set fra et kommunikationsmæssigt synspunkt. Keyword stuffing virker alt andet lige dårligt i SEO i dag, fordi Google er blevet bedre end tidligere til at skelne mellem godt og dårligt indhold.
  • Den gode SEO-tekst: Formidler budskabet klart til både læseren og til Google. Teksten kommunikerer i øjenhøjde, fordi den rummer målgruppens sprog, der er identificeret ved hjælp af en søgeordsanalyse. Læsevenlighed og god kommunikation er kernen i gode SEO-tekster.

5 elementer i gode SEO-tekster

  1. Ét klart budskab: Teksten skal have ét klart mål, ét budskab, én målgruppe og ét format, der rammer én søgehensigt spot on. Æbler og pærer skal ikke blandes sammen i en tekst så at sige.
  2. Søgeord: Teksten skal formidle det som målgruppen søger efter. Den gode SEO-tekst rummer derfor en masse relevante søgeord som indgår naturligt.
  3. Læsevenlighed: Korte sætninger, korte afsnit, underoverskrifter, punktopstillinger og billeder bidrager til øget læsevenlighed.
  4. Anvis løsninger: Hjælp læseren godt videre med konkrete løsninger på det problem tekstens omhandler.
  5. Originalitet: Ud over at SEO-teksten skal tilbyde mere søgeordsdybde end konkurrenterne på Google, skal den bidrage med noget originalt.

4 typer af SEO-tekster

Der findes mange forskellige typer af SEO-tekster, men nogle af de mest populære typer er produkttekster, kategoritekster, artikler og blogindlæg og videotekster.

1. Produkttekster

Produkttekster er tekster, der beskriver et bestemt produkt. De fleste virksomheder har produkttekster på deres hjemmeside for at fortælle potentielle kunder om deres produkter. For at skrive en god produkttekst, skal du først forstå, hvad dit produkt kan gøre for din målgruppe. Hvad er dine kunders behov, og hvordan kan dit produkt løse disse behov? Når du har forstået dette, kan du begynde at skrive din tekst. Husk at bruge de søgeord målgruppen bruger, når de søger efter produktet.

2. Kategoritekster

En kategoritekst er teksten, der beskriver en hel produktkategorier som viser flere produkter. De fleste webshops har kategoritekster på deres hjemmeside for at hjælpe kunderne med at finde det helt rigtige produkt. For at skrive en god kategoritekst, skal du først forstå, hvad dine kunders søger efter. Hvilke kategorier vil de søge i, og hvad vil de finde der? Husk at teksten skal hjælpe brugeren, den er ikke kun skrevet for søgemaskinernes skyld.

3. Artikler og blogindlæg

Artikler og blogindlæg er en af de mest effektive måder at tilføje SEO-værdi til din hjemmeside. At skrive unikt og interessant indhold, der er optimeret til din målgruppe, kan hjælpe dig med at opbygge din virksomheds brand og placere dig øverst i søgemaskinerne.

4. Videotekster

Videotekster er nogle af de vigtigste elementer, når det kommer til Video SEO. Du kun optimere alt fra titler, beskrivelser, tags og undertekster i dine videoer. Det er smart at indlejre YouTube-videoer på dine landingssider for at fastholde brugerne på din hjemmeside.

6 eksempler på gode SEO-tekster

Her er seks eksempler på SEO-tekster, der kan inspirere dig til at komme i gang:

  1. Mumkind: Grundig artikel om graviditetskvalme.
  2. Sportmaster: Guide til val at løbesko
  3. Grejfreak: Overskuelig guide i forskellige telttyper.
  4. Whiteaway: Tips til rengøring af ovn.
  5. Profiloptik: Hvilke solbriller skal jeg vælge?
  6. HiFiKlubben: Sådan vælger du det bedste TV til stuen.
  7. Denker Media: Engelsk oversætter

Sådan skriver du en SEO-tekst i 10 trin

  1. Skriv en fængende overskrift (H1): Sørg for at dit Focus Topic (primære keyword) indgår i overskriften samtidigt med, at du får skabt en lyst til at læse videre.
  2. Skriv en kort intro: Gør det helt tydeligt i manchetten, hvad teksten handler om og hvad læserens udbytte er. Undgå fluff som retoriske spørgsmål eller gentagelser af pointen i H1. Og lad være med at trætte læseren med selvfølgeligheder som “det får du svaret på i denne artikel”.
  3. Lav en outline (H2’ere): Hver sektion, det vil sige en H2 med dertilhørende afsnit, skal kunne læses alene. Gør derfor dine H2’ere fængende og indarbejd vigtige søgeord, der styrker budskaber.
  4. Levér en løsning: Sørg for at teksten leverer en eller flere løsninger på det overordnede problem. Det kan formidles i trin, tips, på video eller via henvisninger til andre sider.
  5. Vis eksempler: Beskriv eksempler, det kan fx være i form af billeder, illustrationer, video eller som tekst i et afsnit. Ved billeder/illustrationer brug en billedbeskrivelse. Hvis målgruppen vil se flere eksempler, er det oplagt at formidle dem ved hjælp af en nummereret liste.
  6. Lav kildehenvisninger: Link ud til autoritative kilder. Outbound links er en overset metode, som kan bidrage positivt til SEO-tekstens placeringer på Google.
  7. Optimér mod bedre klikrater: Brug et værktøj, som det gratis CTR-tool, til at optimere Title Tag og Meta Description, så SEO-teksten bliver vist optimalt på Google.
  8. Indarbejd vigtige søgeord: Brug det banebrydende værktøj Missing Keywords i StoryBase til at spotte ord som teksten mangler. Og benchmark din tekst med konkurrenterne på side 1 i Google, for at finde relevante søgeord som mangler. Indarbejd de søgeord som giver mening uden at gå på kompromis med den gode kommunikation og det skarpe budskab og format.
  9. Læs korrektur: Brug en god stavekontrol og læs din tekst højt for dig selv langsomt for at spotte fejl. Få eventuelt en anden til at korrekturlæse din tekst.
  10. Publicér og promovér: Så snart teksten er publiceret skal den promoveres. Del den på sociale medier, i podcast og i nyhedsbrev. Lav interne links fra relaterede sider på jeres website og benyt dig af udvalgte linkbuilding metoder.
NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering