SEO-strategi: 10 enkle råd til at forbedre din hjemmesides placeringer

Med SEO-strategiske handleplaner kan din virksomhed vinde nye topplaceringer på Google, og dermed øge markedsandelene.

Torbjørn Flensted
Stifter
September 13, 2022

Hvad er en SEO-strategi?

En SEO-strategi er en plan, der beskriver, hvordan en virksomhed kan forbedre sin hjemmesides søgemaskineresultater.

En god SEO-strategi omfatter en række forskellige aktiviteter:

  • Målsætning: Klare mål  for, hvad der ønskes opnået med SEO-indsatsen.
  • Handleplan: Detaljeret plan for, hvordan målene skal nås.
  • Rollefordeling: Fordeling af ansvar for udførelse af de enkelte aktiviteter.
  • Eksekveringskraft: Overvejelse af ressourcer og kompetencer (internt og eksternt) til at udføre planen.

Hvorfor er en SEO-strategi vigtig for din virksomhed?

Med en god SEO-strategi opnår din virksomhed flere fordele:

  • Søgemaskiner driver trafik: Jeg blev selv vild med SEO tilbage i 2004, da jeg opdagede den enorme effekt SEO har på en hjemmesides trafik.
  • Optimeret indhold er evergreen: Med SEO kan du skabe indhold, der tiltrækker besøgende flere år ud i fremtiden.
  • God SEO øger kvaliteten af trafikken: Med god SEO får du ikke kun flere besøgende, men også flere kvalitetsbesøgende, der reelt er interesserede i det, du tilbyder.

To eksempler på SEO-strategier

  1. Karolines Køkken ville være kogebog nummer #1 på nettet. Sammen med Arla lagde jeg en strategi for, hvordan de kunne gå fra at være den tredje største til at blive den største. Kun to år og cirka 400 nyudviklede opskrifter senere blev målet nået.
  2. Wedio.com ville nå 100.000 månedlige besøg på 12 måneder. Vi fik lagt og eksekveret en SEO-strategi og nåede målet på under 7 måneder.
”Jeg har aldrig oplevet sådan en vild ”hockey stick” effekt i organisk SEO-trafik. Med kyndig vejledning fra Torbjørn, har vi oplevet 886 % vækst i månedlig organisk trafik på blot 12 måneder. Med egen baggrund inden for feltet, er Torbjørn klart den mest kompetente SEO-ekspert, jeg har arbejdet med.”
- Daniel Sand, Co-founder & CEO, Wedio.com

10 enkle SEO-strategier til at forbedrer din hjemmesides placeringer

Dit SEO-hold er sat (hvis ikke, så klik her), og I er klar til at forfølge jeres strategiske mål. Det er nu, der skal løbes stærkt og sættes ind med god SEO:

1. Forstå dine kunders søgeadfærd

Med søgeordsanalyse og konkurrentanalyse kan du forstå, hvilke søgeord dine kunder anvender, og også se hvilke søgeord dine konkurrenter ranker højt på. Brug denne indsigt til at lægge en indholdsplan.

2. Producér masser af nyt indhold

Uambitiøs i fohold til hvor meget nyt indhold du skal producere er den hyppigste årsager til fiasko. Hvis dine konkurrenter går all-in, skal du også.

3. Fokusér på din niche med Topic Clusters

"If You Don’t Stand for Something, You’ll Fall for Anything". Du kan ikke være alt for alle, og det gælder særligt, når vi taler om SEO. Fokusér på at være den bedste inden for din niche. Vis målgruppen og Google, at du er en hjælpsom ekspert med viden, og du vil bleve belønnet med større Topical Authority.

4. Giv eksisterende indhold en overhaling

Her er fire simple ting vi hos SEO.dk har fokus på, når vi med enkel optimering banker vores kunder helt til tops på Google:

  • Title tags og meta descriptions
  • Tekst og læsbarhed, herunder søgeordsdybde
  • Interne links og outbound links
  • Bedre billeder + video

5. Ryd op og få styr på teknikken

Gammelt, dårligt og tyndt indhold kalder jeg for dødsvægt. Slet det, fordi det trækker dit domæne ned. Ydermere skal du se, om du kan få godt styr på alt det basale i forhold til din hjemmesides tekniske fundament. Det være sig hjemmesidens hastighed, struktur og også brugervenlighed.

6. Få et forspring med video og billeder

Alle dine konkurrenter klør på, men et område, hvor du måske kan lægge afstand er med video og gode billeder. Det øger brugeroplevelse og tidsforbruget på din hjemmeside, hvilket føre til flere topplaceringer. Kan du produktet tillade det, så er det en af de bedste SEO-strategier.

7. Vær original og skil dig ud fra mængden

Der er millioner af hjemmesider derude, så det er afgørende, at du indenfor din niche, kan skille dig ud. Udover at det kan styrke dine chancer for at blive fundet, er det også en af de bedste SEO-strategier. Hvis du ligner alle de andre på side 1, så klikker brugerne tilbage i Google, og søger videre efter nogle andre.

8. Sæt mål og følg med i udviklingen

Med værktøjer som Google Analytics og Google Search Console kan du få et grundigt overblik over effekten af SEO-indsatsen. Du kan fx se, hvilke søgeord der får folk til at klikke på din hjemmeside. Du kan også få indsigt i, hvor længe brugerne bliver på din hjemmeside, og hvor mange der konverterer. På denne måde kan du justere og optimere din SEO-strategi, så du får mest mulig ud af den.

9. Hold dig opdateret med de seneste trends

Google ændrer hele tiden sin algoritme, og det betyder også, at det er nødvendigt for dig at holde dig opdateret med de seneste trends. Hvis du ikke gør det, risikerer du at blive efterladt bagved, og det kan have en negativ indvirkning på din hjemmesides placering i søgeresultaterne.

10. Dem der bli'r ved vinder

SEO er ikke et engangsprojekt eller en kampagne, der er kendetegnet ved at start- og et sluttidspunkt. Derimod er SEO en kontinuerlig proces, der kræver tid, kreativitet og tålmodighed. Hvis du ikke er villig til at investere de nødvendige ressourcer i forhold til dine konkurrenter, vil du ikke kunne opnå de ønskede resultater.

Vil du have hjælp til SEO?

Der kan være langt til toppen uden professionel hjælp. Kontakt os nu, og lad os kigge på dit SEO-potentiale.

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering

Få tilsendt 3 konkrete eksempler på hvor I går glip af salg fra SEO.

Vi tilbyder en GRATIS indledende analyse af jeres website eller webshop og fremhæver bl.a. i den de 3 steder hvor I kunne øget jeres synlighed i Google og dermed øge jeres omsætning.

Tak, vi sender dig inden for et par dage 3 konkrete eksempler, når vi har analyseret websitet.
Oops! Something went wrong while submitting the form.