Hvad er SEO? 14 spørgsmål (og svar) om søgemaskineoptimering

SEO kan hjælpe din virksomhed til tops i søgemaskiner på de søgeord, der er relevante for din virksomheds potentielle kunder. Lær, hvordan du kommer godt igang med at forbedre din hjemmesides SEO.

Af
Torbjørn Flensted
,
Stifter
Calendar Icon - Dark X Webflow Template
February 7, 2024

1. Hvad er SEO?

SEO, eller søgemaskineoptimering, er processen med at forbedre en hjemmesides synlighed og placeringer i søgemaskinernes resultatsider (SERP).

SEO er også en marketingstrategi, der har til formål at øge mængden og kvaliteten af trafik til en hjemmeside fra søgemaskiner, hvilket ideelt set resulterer i øget salg og omsætning. På engelsk står SEO for Search Engine Optimization.

2. Hvorfor er SEO vigtigt?

Der er mange fordele ved at investere i SEO:

  • Flere klik: Jo bedre placeringer og synlighed, du har i søgemaskinerne, desto flere besøgende vil din hjemmeside få.
  • Øget kendskabsgrad: Med topplaceringer i søgemaskinerne bliver din virksomheds brand mere kendt og eksponeret for dine kunder.
  • Salg og omsætning:  Flere besøgende betyderogså flere kunder – og dermed større mulighed for at øge salget og omsætningen.

3. Hvor kan jeg lære SEO?

Er du nybegynder vil jeg anbefale dig mit gratis SEO kursus, som hjælper dig godt fra start. Du kan se første video-lektion lige her:

4. Hvad er forskellen på SEO og SEM?

  • SEM (Search Engine Marketing) er en bredere betegnelse, som dækker over alle de aktiviteter, der kan være med til at forbedre din synlighed i søgemaskinerne. Det omfatter altså både SEO, men også annoncering som PPC (Pay Per Click) som eksempelvis Google Ads.
  • SEO (Search Engine Optimization) er den del af SEM, som handler om at forbedre din organiske placering i søgemaskinerne. Det vil sige den del af din synlighed, du ikke betaler direkte for.

5. Hvordan virker søgemaskiner?

Søgemaskiner som Google fungerer ved, at de indekserer information, der er på internettet. Det sker ved hjælp af webcrawlere, som besøger hjemmesider og indekserer deres indhold. Når en bruger så foretager en søgning, vil søgemaskinen sammenligne de søgeord, der blev brugt, med de indekserede sider og forsøge at vise de mest relevante sider som resultater.

Kilder: In-depth guide to how Google Search works og How Search Works guide

6. Hvad er søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er et vigtigt strategisk redskab, når man laver SEO. Med en søgeordsanalyse kan man eksempelvis se, hvilke søgeord der bruges oftest, og hvilke søgeord der er relevante for en virksomhed. En søgeordsanalyse giver med andre ord unik indsigt i din målgruppes søgeadfærd, så du kan lægge plan for indhold du skal optimere og udgive på hjemmesiden.

Læs også: SEO-strategi

7. Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Den gode søgeordsanalyse følger disse enkle trin:

  • Hvem er målgruppen? Få identificeret de emner og problemer som ens målgruppe søger løsninger på. Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre kan du målrette din søgeordsanalyse.
  • Hvordan søger målgruppen? Find ud af hvilke søgeord der bruges oftest, og hvilke der er relevante for din virksomhed. Her inddrages søgeordsdata fra din hjemmeside, samt søgeord fra søgeordsværktøjer som Google Keyword Planner eller vores eget populære tool StoryBase som er fremravende på dansk!
  • Læg en plan: Planlæg hvilke nye søgeord du vil fokusere på, og hvilke nye indholdsside du mangler. Brug eventuelt Topic Clusters som strategisk redskab i processen. Jeg er selv mega fan af topic clusters, fordi de fører til hurtige resultater på Google!

8. Hvad er SEO-tekster?

SEO-tekster (eller SEO-artikler) er tekster, der er skrevet med henblik på at rangere højt på Google og andre søgemaskiner. Teksten skal derfor være skrevet med målgruppens søgehensigt for øje således, at du hjælper dem med at finde det, de leder efter.

Derudover er en god SEO-tekst også tilpasset Googles algoritmer, så den bliver vurderet positivt og rangeret højt. Dette betyder, at der skal være fokus på både indhold og søgemaskineoptimering, hvilket ideelt set er med til at sikre god kommunikation i øjenhøjde med din målgruppe.

Tre tips til god tekstforfatning med SEO for øje:

  • Optimer dit websteds title-tags og metabeskrivelser: Du kan forbedre klikraten fra organiske søgeresultater betydeligt ved at optimere dit websites title-tags og metabeskrivelser.
  • Optimer eksisterende indhold: Sørg for, at dit hjemmesides indhold er rig på søgeord der er relevante for din målgruppe. Dette vil ikke kun hjælpe din hjemmeside med at ranke højere i søgeresultaterne, men også hjælpe dig med at tiltrække flere besøgende.
  • Udgiv regelmæssigt nyt indhold: Søgemaskinerne elsker frisk og originalt indhold, så hvis du regelmæssigt offentliggør nyt og relevant indhold til din niche på dit websted, vil det hjælpe dit websted til at ranke højere i søgeresultaterne.

9. Hvordan skriver man SEO-tekster?

Her er nogle gode indledende skrivetips:  

  • Skriv et skarpt hovedbudskab (H1): Sørg for, at dit fokusemne (primære søgeord) er med i overskriften og samtidig skaber lyst til at læse videre.
  • Skriv en kort intro: Gør det meget klart i manchetten, hvad teksten handler om, og hvilket problem læseren får hjælp til at løse. Undgå fluff som f.eks. retoriske spørgsmål eller gentagelser af pointen i H1.
  • Lav en god struktur (H2'ere): Hvert afsnit, det vil sige en underoverskrifter med tilhørende afsnit, skal kunne læses alene. Derfor skal du gøre dine afsnit fængende og indarbejde semantisk relaterede søgeord, der forstærker relevansen.

Læs også: Sådan skriver du SEO-tekster

10. Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding en promoveringsstrategi, der sigter mod at øge antallet af backlinks, der peger på din hjemmeside. Uden links (omtale) er det alt andet lige op ad bakke at skabe den synlighed du fortjener i søgemaskinerne.

Links er vigtige af to grunde:

  • For det første er det links, der gør det muligt for brugerne at navigere på internettet. Uden links ville brugerne ikke kunne bevæge sig fra ét sted til et andet.
  • For det andet er links vigtige for søgemaskinerne. Når søgemaskinerne indekserer hjemmesider, tager de links i betragtning. De fleste søgemaskiner bruger en algoritme, der vægter hjemmesider højere, hvis de har mange links fra andre hjemmesider.

11. Hvordan laver man linkbuilding?

Her får du nogle af mine bedste tips til, hvordan du kan opbygge gode backlinks til din hjemmeside:

Skriv testimonials

Et af de nemmeste trick i SEO-håndbogen er at du skriver testimonials for alle dem, som du køber ydelser fra. Hvis du fx er glad for den webshop, som din virksomhed handler meget hos, skriver du dem en anbefaling og siger, at den må de gerne bruge i deres markedsføring. Spørg virksomheden, om de sammen med din udtalelse vil linke tilbage til din hjemmeside.

Udgiv advertorials

En anden enkel strategi er at lave advertorials. Advertorials er artikler, der fungerer som en slags reklame, og her er det som regel nemt at få fat i links, fordi du betaler for udgivelserne. Google ønsker i udgangspunktet ikke at sponsorerede links og link og såkaldte link schemes skal tælle med i rangeringen, men god promovering og dermed øget synlighed har positive effekter, også på din SEO og dit omdømme.

Tjek konkurrenterns backlinks

Med værktøjer som Ahrefs, Semrush og MajesticSEO, kan du nemt tjekke, hvilke backlinks dine konkurrenter har. Når du har set, hvilke links de har, kan du selv gøre en indsats for at tiltrække og bygge de samme typer links til din hjemmmeside.

Læs også: Linkbuilding: 11 enkle strategier til at få flere backlinks

12. Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO handler om at sikre, at din hjemmeside kan findes og indekseres af søgemaskinerne, og at den er så brugervenlig som muligt. Det er en af de mest komplekse og tekniske aspekter af SEO, og optimering af teknik kræver en solid forståelse for, hvordan søgemaskiner og teknik fungerer.

Her er nogle af de mest vigtige tekniske SEO-faktorer og tiltag:

  • Site- og URL-strukturer: Din hjemmesides struktur er blandt andet afgørende for, hvor let søgemaskinerne kan finde og indeksere dine sider. Sørg for at have en logisk navigation og publicér altid de forskelllige typer indhold i korrekte formater.
  • Sitemaps: Et sitemap (HTML og XML) er en oversigt over alle de sider, der er på din hjemmeside. Et velstruktureret sitemap hjælper søgemaskinerne med at finde og indeksere alle dine vigtige sider korrekt.
  • Hastighed: Søgemaskinerne elsker hurtige hjemmesider, og brugerne ligeså. En hjemmeside der er hurtig og dermed brugervenlig har større chanche for at blive rangeret højere i søgeresultaterne.
  • Brugervenlighed: Hvis dine besøgende ikke kan finde det, de søger efter på din hjemmeside, forlader de den lynhurtigt igen. Sørg derfor for at have en brugervenlig navigation, klare call-to-actions, samt indhold der er let at læse og forstå. Du kan med fordel teste mobilvenligheden, herunder hastigheden for dine sider.
  • Brug Googles data og anbefalinger: Installer Google Search Console og få overblik over indeksering, fejl og meget mere set med Googles øjne. Og følg Googles basale guidelines for webmastere.

13. Hvad koster SEO?

Prisen på søgemaskineoptimering afhænger af flere taktorer:

  • Hvor hård er konkurrencesituationen inden for din branche?
  • Hvad er din virksomheds forventninger, mål og ambitionsniveau?
  • Vil du ansætte egne folk eller outsource dele af din SEO til et bureau?

Det betaler sig: Kontakt os og få en skarp pris på SEO her.

14. Hvem kan hjælpe med SEO?

Hvis du går med tanker om at outsource din SEO, så du kan koncentrerer dig om andre aspekter af din virksomhed, så vi SEO bureauet du har ledt efter!

Vi har mere end 18 års erfaring med søgemaskineoptimering, og vi har hjulpet hundrede af både små og store virksomheder til tops på Google. Vi har ingen bindinger eller abonnementsfælder, og tilbyder ydermere en garanti for topplaceringer på 90 dage.

NYSGERRIG PÅ MERE?

Andre spændende artikler om Google optimering